אפליקציות ללמידה למתבגרים ולסטודנטים עם הפרעה בקשב ובלמידה/ ד"ר בטי שרייבר

מי מאתנו לא מחובר היום לטלפון הנייד ? הטלפון כבר מזמן שנה את ייעודו ממכשיר תקשורת טלפוני למכשיר המאפשר לנו להיות מלטי-טסקינג. האפליקציות המגוונות המצויות במכשירים הניידים מאפשרות לנו להרחיב את הזיכרון האישי שלנו לאינסוף מספרי טלפון, תזכורות ביומן ורשימות למיניהן, להשתמש במנעד אפשרויות המדיה (צילום, מוסיקה, וידאו, הקלטה ועוד), ובאפליקציות מגוונות נוספות, על פי הצורך האישי.
גם בלמידה יש אשר משתמשים ביכולות הטכנולוגיות הקימות, אולם דוקא בתחום זה לא קימת עדין מספיק מודעות למגוון היכולות לקידום הלמידה אשר מאפשרים לנו המכשירים הניידים למיניהם. מחשבים ניידים, מחשבי הלוח, טלפונים ניידים וטכנולוגית הענן- כל אלו מאפשרים לעקוף את קשיי הלמידה,
המונח טכנולוגיות סיוע Assistive Technology מתייחס למגוון הטכנולוגיות המאפשרות נגישות ללמידה לאנשים עם קשיים למיניהם החל מאנשים עם מוגבלויות ועד לאנשים עם לקות למידה והפרעת קשב. בגיל הצעיר משתמשים בטכנולוגיות סיוע בעיקר לצורך קידום ופיתוח מיומנויות יסוד, כגון תוכנות המאמנות תלמידים צעירים בקריאה, בכתיבה, בחישובים וכדומה.
בקרב מתבגרים ובחינוך הגבוה, נהוג להשתמש בטכנולוגיות סיוע לצורך עקיפת קשיי הלמידה: קשיים בארגון זמן הלמידה, בהגשת מטלות בזמן, ביכולת להביע רעיונות באמצעות כתיבה, בסיכום שיעורים ואפילו ביכולת לקרא באופן שוטף ומדויק.
השימוש בטכנולוגיות סיוע מאפשר לסטודנטים להביע את עצמם ברמה התואמת ליכולתם האינטלקטואלית ולתפקד באופן אופטימלי, תוך כדי שימוש ביכולותיהם החזקות. דווחים של סטודנטים עם לקויות למידה מעידים כי באמצעות השימוש בטכנולוגיה מסייעת הם יכולים להגיע להישגים דומים לעמיתיהם, ללא לקויות למידה.

להלן מספר דוגמאות לשימוש בטכנולוגיות עוקפות קושי הזמינות במכשירים הניידים למיניהם וניתן להשתמש עמם במהלך הלמידה באקדמיה.
תאור הקושי: ארגון מחשבתי, אתחול משימת כתיבה, ארגון חומר לקראת מבחן
גורמים אפשריים לקושי: הפרעת קשב, קושי בתפקוד ניהולי ארגון.
הטכנולוגיה המומלצת: מיפוי חשיבה/מיפוי מושגים
אתר: www.xmind.net
עלות: קימת גרסת חינם.
האפליקציה מיועדת למחשבים נייחים/ניידים. עבור מחשבי לוח למיניהם קימות אפליקציות מגוונות למיפוי חשיבה.
ניתן גם להשתמש בתוסף כרום MindMup

אסטרטגיות מיפוי החשיבה (mind mapping) מאפשרות למשתמש בהן, לארגן את המחשבות ואת הידע באופן סכמתי-חזותי במקביל לרישום מילולי. אסטרטגיה זו מאפשרות לתעד תהליכי חשיבה בצורה גרפית ולמפות באופן מאורגן, את המרכיבים השונים של תהליך החשיבה (מילים, רעיונות, משימות וכדומה). צורתה הגרפית של המפה מסייעת לשמירת הסדר ולזכירת התהליך באופן רישומי וסכמתי.
מתוך ממצאי מחקר המתבסס על דווח הסטודנטים ניתן ללמוד כי השימוש בכלי המיפוי הועדף על סטודנטים, לצורך התכוננות למבחן או הגשת מטלות סיכום שיעור, על פני דרכי למידה שהיו מורגלים אליהם קודם לכן. הטכנולוגיה ידידותית ולכן ניתן להטמיע את השימוש ביישום בזמן קצר יחסי.

תאור הקושי: הבעה בכתב – קושי להביא את הרעיונות, לכדי כתיבה.
גורמים אפשריים לקושי: הפרעת קשב, דיסגרפיה, דיסלקציה, קשיים בזיכרון עבודה (זיכרון לטווח קצר).
הטכנולוגיה המומלצת: טכנולוגית דיבור לכתיבה Speech to Text .לצורך הפעלת היכולת לדבר לצורך הכתבה באייפון/אייפד יש לערוך שינוי בהגדרות. ניתן להשתמש גם בתכנת הדיבור של גוגל שנמצאת במקלדת.
עלות: חינם.

סטודנטים עם לקויות למידה מתקשים במטלות כתיבה שונות כגון העתקה, סיכום שיעור ואף ביכולת להביע את הרעיונות שלהם, באמצעות כתיבה. סטודנטים עם דיסגרפיה על רקע מוטורי נאלצים להשקיע מאמץ פיזי בכתיבה- דבר הפוגם ביכולתם להתמקד באיכות התכנית של הטקסט. הקושי יתבטא ברצף קטוע של משפטים, קושי בארגון הטקסט הגורמים לכתיבת חיבורים קצרים יותר עם רעיונות דלים. בניגוד למה שמקובל לחשוב, אנשים עם דיסגרפיה מתקשים גם הם לקרא את עבודותיהם ואת מטלות הבית שהכינו. כתב היד המשובש, מונע מהם לקרא את עבודותיהם באופן שוטף ורהוט וגורם לשיבושי קריאה-דבר המוביל לרמת תסכול, בעת הקריאה.
תאור השימוש באפליקציה:
האפליקציה מאפשרת למשתמשים להכתיב את הטקסט כך שהטקסט המדובר מתורגם באופן סימולטני, לכתיבה בעברית (ובשפות נוספות). ניתן גם לתת פקודה של פיסוק, מעבר שורה חדשה וכדומה. האפליקציה "לומדת" את פרופיל הדיבור של המשתמש כך שרמת הדיוק שלה גבוהה. ניתן להשתמש בה במגוון דרכים: בכתיבת מאמר, מייל או כל מטלת כתיבה מתבקשת.
האפליקציה מיועדת היום למכשירי לוח מסוג אייפד או אייפון.
חסרונה: יש להשתמש בה בסביבה שקטה, הדיבור צריך להיות ברור ולא מהיר מידי. 

תאור הקושי: כתיבת סיכומי שיעור " קשה לי גם להקשיב וגם לכתוב".
גורמים אפשריים לקושי: דיסגרפיה, הפרעת קשב, קשיים בזיכרון עבודה.
הטכנולוגיה המומלצת: AudioNote
אפליקציה לכלל מכשירי לוחות מחשב (טאבלטים)
עלות: קימת גרסת נסיון. עלות האפליקציה הנה כ 20 ₪

סטודנטים המאופיינים בקשיים בכתיבה, בקשיים בזיכרון לטווח קצר או עם הפרעת קשב, יתקשו בעת השיעור להקשיב לדברי המרצה ובו-זמנית גם לסכם את דבריו. לעיתים קרובות הם יוותרו על סיכום השיעור ויצלמו את סיכומי השיעור מעמיתיהם. בעבר ניסו לעקוף קושי זה באמצעות הקלטת השיעור, אולם גישה זו לא נמצאה יעילה שכן היא דורשת שעות רבות של הקשבה חוזרת לשיעורים. טכנולוגיה זמינה ויעילה היא צילום לוח הכיתה, אולם גם כאן לא ניתן להתבסס רק עליה שכן לא בכל שיעור ניתן לצלם את הלוח וכן רצוי להשתמש בעיבוד אישי של הנאמר בכיתה, על ידי הלומד. עיבוד אישי ניתן רק באמצעות סיכום אישי כלשהו של הסטודנט.
הטכנולוגיות המוצעות לעיל, הנן מחברות (אשר ניתן לסדרם לפי נושאים כפי שאנו רגילים במחברות העבר) המכילות תכונות נוספות בנוסף על יכולת כתיבה (הקלדה או כתיבת יד), רישומים או נוסחאות; במקביל לכתיבה, השיעור מוקלט ובאפליקציה, ניתן גם לצלם את הלוח כך שהתמונה תוטמע במחברת.
היתרון הגדול הוא שמאוחר יותר, ניתן פשוט להקיש על מיקום בטקסט/ברישום ולשמוע את מה שהוקלט בכיתה באותו העת בו נרשמה השורה הספציפית או הנוסחה עליה מצביעים.

תאור הקושי: קריאה והבנת הנקרא.
גורמים אפשריים לקושי: דיסלקציה או הפרעת קשב.
הטכנולוגיה המומלצת: תוכנות הקראה בעברית ובאנגלית
בשימוש באייפון/אייפד ניתן לערוך שינוי בהגדרות לשם הקראת מסך
עלות: חינם

בשימוש במחשב עלמה רידר . לאנגלית בלבד מומלץ להשתמש בטכנולוגיות המיועדות לשפה זו המשתמשות בקול אנושי (לדוגמא: .(naturalreaders
ניתן להשתמש בהקראה הנמצאת בהגדרות של האייפד.
האפליקצית עלמה רידר מומלצת להורדה למחשבים נייחים/ניידים.
עלות: קימת גרסת נסיון. עלות על פי סוג ההתנסות (מנוי חדשי/שנתי או רכישה) והטכנולוגיה הנדרשת
(מחשב או אייפד).

סטודנטים המתקשים בקריאת טקסטים ארוכים אם בשל לקות בקריאה או בשל קושי להתמקד בטקסט בעת הקריאה, יכולים למצא את תוכנת ההקראה כתוכנה יעילה לקריאה. התוכנה מקריאה טקסטים הנמצאים במחשב, כגון: מסמכי וורד, מייל, אתרי אינטרנט ומסמכים נוספים (מלבד מסמכי -PDFתמונה). במקביל להקראה התוכנה מצביעה ומאירה את הקטע המוקרא כך שהקורא יכול להקשיב ולקרא, בו-זמנית. ניתן לבחור מילה/פסקה או טקסט שלם, על פי הצורך. התוכנה מאפשרת גם להוריד את הטקסט כקובץ mp3.

תאור הקושי: ניהול זמנים, אמדן זמן (כמה זמן לוקח לי …) ומיקוד במשימת הלמידה.
גורמים אפשריים לקושי: קשיים בתכנון וארגון, הפרעת קשב.
הטכנולוגיות המומלצות: שימוש ביישומי ענן cloud כדוגמת יומן גוגל, והחנות של גוגל כרום https://chrome.google.com/webstore.
האפליקציות נתנות להורדה למחשבים נייחים/ניידים או למחשבי לוח.
עלות: חינם.
חנות השעונים של כרום מאפשרת להוריד מגוון של שעונים על פי העדפה אישית: שעון דמוי שעון חול, טיימר או סטופר. הורדת שעונים מאפשרת למדוד את הזמנים בעת עריכת המטלה.
Stayfocuse : בדיקת "מבזבזי זמן" במהלך העבודה על המחשב המראה כמה זמן מוקדש לכל יישום.
I -Am-Studying Blocker : מאפשר לחסום אתרים הנחשבים "מבזבזי זמן" בזמן העבודה/למידה כגון facebook ודומיו. היישום מוסיף לחלון הגלישה של גוגל כרום סמל שמאפשר לחסום אתרים לתקופת זמן עליה הלומד מחליט מראש כך גם אם הלומד נכנס באופן "אוטומטי" לאחד האתרים היישום לא מאפשר לו להשתמש באתר זה.
Task- timer: הכנסת שם המטלה, אורך הזמן שאתם זקוקים לשם ביצועה ומדידת הזמנים, בהתאם להגדרה שניתנה.
יומן :מומלץ להשתמש ביומנים הנמצאים בענן (כדוגמת יומן גוגל) כלומר, כניסה ליומן מכל מכשיר ומכל מקום.
יומן גוגל מאפשר שימוש במספר "יומנים" מקבילים כגון: יומן פרטי, יומן עבודה , יומן ימי הולדת וכדומה. ניתן לראות את כל היומנים ביחד על אותו יישום או לבודד אותם, על פי הצורך. היישום מאפשר גם לשתף את היומנים עם אנשים שונים (שיתוף זמני משמרות במקום העבודה או שיתוף אירועים עם חברים).
בנוסף ליומן היישום מאפשר עריכת וכתיבת משימות ואנשי קשר.
סטודנטים עם קשיים בלמידה אשר ידעו להשתמש באופן מושכל בטכנולוגיות עוקפות קושי יתבססו בלמידה מצד אחד, ביכולות החזקות המייחדות אותם ומצד שני בטכנולוגיות חדשניות אפשר יאפשרו להם לקדם את הישגיהם ולחזק את תחושת ההצלחה שלהם.
סיכום מחקרים בתחום:
מחקרים שונים בחנו את יעילות השימוש בטכנולוגיות מסייעות עבור סטודנטים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה. הממצאים מראים כי סטודנטים אשר למדו בקורס אנגלית אקדמית, באמצעות תוכנת הקראה באנגלית ותוכנת תרגום, דווחו על שיפור משמעותי בהישגיהם במבחנים באנגלית הן במהלך השיעורים והן בבית.
בתחום ניהול הזמן, סטודנטים אשר השתמשו ביומן אלקטרוני אישי הצליחו לפצות על קשייהם בתחום ניהול וארגון זמן. הם דווחו על יכולת לארגן את מטלותיהם ואת סדר היום כך שהם הרגישו תחושת שליטה הן בתחום הלמידה והן בחייהם האישיים.
מחקר אשר בחן את השימוש במחשב אישי עבור סטודנטים עם לקות בכתיבה (דיסגרפיה מוטורית) מצא כי סטודנטים אלו דווחו על יכולת להקליד סיכומי שיעור, להתמקד בחומר הנלמד, ולארגן ולשמור את המסמכים באופן יעיל על המחשב-מיומנויות אשר היו קשות להשגה לפני השימוש במחשב.