מודל נתיבי תכנון -נתי"ב ©
אסטרטגית נתי"ב ©
אסטרטגיה לקידום יכולת תכנון
מאמר זה מאפשר להבין מהם כישורי תכנון ומפרט אסטרטגיה בה נתן להיעזר בעת יצירת פעולת התכנון.
עבור אנשים עם הפרעת קשב, פעולת התכנון אינה אוטומטית ומהווה עבורם אתגר: ברגע שהם מתחילים לחשוב על תכנון של משהו "עובר חתול",
כלומר משהו בדיוק "קופץ" להם בראש ואז הפעולה שרק התחילה, מסתיימת.
מאמר זה מתקשר גם לפוסט הקודם אשר תאר את אחד הכישורים החשובים ביותר בו אנו משתמשים במהלך היום-יום והוא יכולת זיכרון עתידי.
יכולת זיכרון עתידי מאפשרת לנו "להזכר במה שעלינו לזכור". בנוסף יכולת זו מאפשרת לנו לתכנן כמה צעדים קדימה.
יכולת זיכרון עתידי מאפשרת לנו את פעולת התכנון.
אך אנשים שמתקשים באוטומציה של "הבנת וראית העתיד" לצורך תכנון, יכולים להיעזר באסטרטגית נתיבי תכנון
(אם כי היא נכונה לכל מי שמתמודד עם פעולת תכנון מורכבת).
איך מתחילים לתכנן?
עבודת הדוקטורט שלי עסקה ביכולת תכנון של סטודנטים עם הפרעות בקשב ובלמידה, לעומת עמיתיהם ללא הפרעה כזו.
תוצאות המחקר הראו הבדלים מובהקים בכל מרכיבי התכנון, מלבד אחד, בין קבוצת סטודנטים עם לקויות למידה לבין קבוצת הבקורת-סטודנטים ללא לקויות למידה.
לצורך מענה על שאלת המחקר חקרתי במהלך עבודתי את המרכיבים של פעולת התכנון
מהם הכישורים שמאפשרים לנו לתכנן?
להלן ארבעה מרכיבים שמאפשרים לנו לתכנן:
- יכולת היצג מנטלי -היכולת לצייר את תמונת המצב הראשונית ולפעול מתוכה-יכולת זו כוללת גם יכולת חזותית
- מודעות לסדרי עדיפויות- היכולת לתעדף את מגוון המידע שיש בפני
- מודעות לאמדן זמן-היכולת להבין לכמה זמן אדרש כדי לבצע פעולה מסוימת.
- מודעות לתנאי הסביבה (לא יצא מובהק)
להלן שני המרכיבים שמאפשרים לנו לבצע את התכנון:
- קבלת החלטות
- ניהול זמן
בעקבות התובנות מעבודת הדוקטורט שלי, פתחתי מודל לתכנון בשם מודל נתי"ב.
המודל מבוסס תובנות ובחינה מעמיקה של ההבנה של כישורי התכנון שלנו.
מהם הדרכים לפיהם רצוי שתפעלו כאשר אתם רוצים להתחיל פעולת תכנון (אירוע/פרויקט/מעבר דירה/ פתיחת חשבון בנק ועוד)?
אתחול המשימה אינו קל, בעיקר עבור אנשים עם הפרעת קשב. הכל מתרוצץ בראש וקשה לדעת במה להתחיל. לכן שלבי המודל יעשו לכם סדר.
מודל נתי"ב ©
אסטרטגית מודל נתי"ב מאפשרת להתמודד עם משימות תכנון באופן מאורגן.
יש להניח כי יש צורך ללמוד ולהתאמן עליה מספר פעמים עד שהיכולת תגיע לידי אוטומציה.
נתונים: איסוף נתונים (כשלב טרום תכנון).
יכולת זו מתאפשרת ע"י שאילת שאלות (מיומנות שאילת שאלות הנה מאוד לא פשוטה).
רצוי לשאול כמה שיותר שאלות ולאחר לערוך מיפוי: אלו שאלות יש תשובה עליהם, לאלו יש תשובה חלקית ולאלו אין עדין תשובה.
צאו לחקור ולאסוף נתונים בעקבות ההבנה הזאת. משאבי הידע שלכם יכולים להיות מגוונים: אנשים עם נסיון במידע שברצונכם לאסוף, רשת האינטרנט ועוד.
יש להניח שהחקר שלכם יוביל לשאלות נוספות ולאיסוף נתונים נוסף.
תנו לשלב זה את הזמן הנדרש, הוא שלב בסיסי וחשוב.
אני ממליצה לתעד את כל הנתונים במקום אחד. יכולים להיעזר באפליקציית KEEP של גוגל.
תמונת מצב ובנית תסריט המתאר את תמונת המצב
מתוך איסוף הנתונים, מתבהרת תמונת המצב .
כעת הדרך שהיתה מורכבת משבילים קטנים, מתחילה להתכנס לדרך ראשית עם שבילי משנה.
אתם מתחילים להבין באיזו דרך אתם צועדים ולאן פניכם מועדים.
זהו שלב שאנו זקוקים לדמיון החזותי שלנו שממש יראה לנו את הדרך.
אפשר בשלב זה גם לעצום עיניים ולדמיין את הפעולה לה אנו נדרשים. בנוסף, בשלב זה מתחיל תהליך בניית התיעדוף.
אני ממליצה לערוך תהליך זה באמצעות תכנת מיפוי חשיבה.
יעדים- הצבת יעדים לקראת ביצוע התוכנית
זה שלב הצבת יעדים לטווח קצר עם תאריכי יעד. בשלב זה ניתן לבנות טבלת הצבת יעדים עם המשאבים שעומדים לשירותכם או לצידכם:
שותפים לדרך ועוד. היעדים צריכים להיות מוגדרים באופן יישים ואופרטיבי. בשלב זה יש משמעות למודעות שלכם לגבי היכולות שלכם.
ביצוע ובקרה
תוך כדי הביצוע תערכו בקרה על השגת היעדים. יתכן ובשלב זה תחזרו גם לאיסוף נתונים או להצבת יעדים אחרים/נוספים.
יכולת תכנון מהווה את אחד מהתפקודים הניהוליים שלנו. כמו כל תפקוד ניהולי יש צורך ראשית להיות מודעים לחולשה ולאחר מכן לפתח אסטרטגיה שתאפשר לנו לקדם אותו.