זיכרון עתידי-היכולת להיזכר לזכור

את/ה עפיפון בלי חוט

את/ה לא אחראי/ת

שוב שכחת ….

מתי תחבר/י את הראש לגוף

הערות כאלו, חלקן נאמרות חלקן בציניות ומתוך "הרמת ידיים" – מביעות את חוסר האונים של הסובבים ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב. אך מהו הגורם המרכזי שאינו מאפשר לאותם אנשים לזכור את מה שהם אמורים לעשות?  מה מונע מהם לשכוח דברים בסיסיים, בכל פעם מחדש, כמו לשכוח את המפתחות בבית?
הגורם המרכזי הנו קושי בזיכרון עתידי  Prospective memory

כולנו מכירים את המילה זיכרון -אך לא רבים מאתנו יודעים שזיכרון הוא לא רק זיכרון של העבר.

יש לנו שלושה סוגי זיכרונות: זיכרון של עבר, זיכרון של הווה וזיכרון של עתיד.

זיכרון הווה -זיכרון עבודה  working memory  

את זיכרון העבר כולנו מכירים, ובלעדיו איננו יכולים לתפקד. אך מי שמסייע לנו לשלוף את המידע מתוך זיכרון העבר כדי לתפקד בהווה הנו זיכרון העבודה. זיכרון העבודה מאפשר לנו לקשר בין מידע שמאוחסן אצלנו במחסני המוח לבין כל מידע חדש שאנו מעוניינים להפיק או לשמור בחזרה, באופן מעודכן, במחסנים אלו. זיכרון העבודה מאפשר לנו גם לערוך 2-3 פעולות במקביל, באופן אוטומטי, מבלי שנתן על כך את הדעת, כגון: להקשיב ולסכם. הוא גם מאפשר לנו לקבל החלטות בכל רגע, לדוגמה: להחליט בעת הנהיגה, האם ניתן כעת לצאת לעקיפה (פעולה מורכבת הדורשת הבנת חוקי הנהיגה, אמדן מרחקים, מוטוריקה ועוד), האם לומר שלום למי שעובר מולנו או לעבור לצד השני של המדרכה ? מאפשר לנו לקבל את ההחלטות שאנו עושים תוך כדי פעולה.

זיכרון עתידי -זיכרון תכנוני

זיכרון העתיד מאפשר לנו לערוך רצף של פעולות עתידיות כך שניתן יהיה לתכנן את "העתיד" שיכול להיות בעוד דקה או בעוד שנה ויותר. למעשה זו  היכולת שלנו להיזכר לזכור: לסגור את התנור בזמן, להקליט את התכנית שאני אוהבת לפני שאצא לעבודה, לשים תזכורת להתקשר לדוד/ה אהוב/ה שחוגג/ת היום יום הולדת (כי אין לה ווטסאפ 😊).

זיכרון העתיד מאפשר לנו "לראות" באופן ויזואלי מה אעשה בעוד חצי שעה כשאצא מהעבודה (יש לי תמונה של המסלול שאעשה:  היכן האוטו ממוקם בחניה, כיצד אנהג לפגישה ואת תמונת השולחן שבו נשב בבית הקפה),  או מה ברצוני לעשות בסוף השבוע? גם אם כרגע אין לי תכנית מוגדרת, יש לי תמונה ותרחיש שמגיע מהרצון או השאיפה שלי לקיים זאת.

אצל אנשים ללא קשיים בזיכרון העתיד, התכנון היומיומי הנו פשוט וקל ולא מצריך מאמץ כלשהו. כשהם יוצאים מהבית הם יזכרו, באופן אוטומטי וכמעט לא מודע לזכור לקחת אתם בתיק את כל הדברים שיזדקקו להם במהלך היום. לדוגמה: רגע לפני שאצא מהבית אקח  את האייפד עבור הפגישה שתהיה, בגדים להחלפה עבור שיעור הספורט בערב וכמובן את המפתחות.  יתכן וערב לפני כבר אכין את כל הדברים על השולחן כי ידוע לי שבבוקר (בעתיד) אני לא אוהבת לקום מוקדם מדי להתארגן.

איך נראים חייהם של אנשים עם קושי בזיכרון עתידי?

למרות שחשוב להם מאוד לצאת מאורגנים מהבית, חשוב להם לקחת את בגדי הספורט לשיעור בערב, שאם לא יעשו זאת לא יוכלו להגיע לשיעור-הם עדין לא יעשו זאת. יותר מכך הקושי הגדול הוא שגם אם הם מתחילים במלאכת התכנון הם יתקלו בקושי:

אם מדובר באנשים עם הפרעת קשב, בדיוק ברגע התכנון "עובר חתול" -משהו מסיט את דעתם והמוח שלהם כבר ב"עולם אחר"  -חוט המחשבה נתק להם ולכן הם לא יזכרו/יוכלו לחזור לאותו מסלול מחשבתי בו הם היו.  לאנשים עם הפרעת קשב קשה לתכנן צעדים עתידיים. לכן בכל רגע נתון הם עלולים לשכוח את מה שתכננו לעוד רגע וכך הם ישכחו שהיתה להם פגישה חשובה היום, ישכחו לכבות את המזגן כשהם יוצאים מהבית ועוד ועוד.

הסוג השני של האנשים שמתקשים הנם אנשים שמתקשים בתפקוד הניהולי שנקרא "זיכרון עתידי" -גם אם הם אינם מאופיינים עם הפרעת קשב. זיכרון עתידי היא יכולת מולדת ולכן היכולת ליצור רצף של צעדי תכנון, חלשה אצלם (יתכן כתוצאה מתורשה), כפי שלכל אחד מאתנו יש חולשה ביכולת כלשהי, אחרת. אלו יקראו אנשים "שכחנים" , לא אחראיים, כאלו שאי אפשר לסמוך עליהם. יתכן והם משופעים ברעיונות יפים אך לעיתים קרובות לא יוכלו לממש אותם.

ממה מורכב זיכרון עתידי?

זיכרון עתידי מורכב מ:

א. כוונה

ב. יכולת עריכת תסריט עתידי (ויזואלי)

ג. פיענוח הפעולה (פירוק הפעולה לחלקים רציפים)

מהם הגורמים לאי ההצלחה לבצע ולתכנן פעולות עתידיות?

  • יתכן ואין לנו באמת כוונה לבצע את התכנית -יתכן והטילו עלינו משימה שלא נמצאת בראש סולם העדיפות שלנו, אך יכולנו לסרב. לכן ברגע שאין לנו כוונה, התסריט של ביצוע הפעולה לא יצא לדרך.
  • יתכן ויש לנו כוונה גדולה לבצע את המשימה אך יש לנו קושי ביצירת תסריט . מצב זה מאפיין אנשים עם הפרעת קשב (כפי שמוזכר למעלה), או אנשים שיש להם קושי בהמיספרה החזותית ומתקשים לצייר בראש תסריטים.
  • יתכן והכוונה גדולה, צויר תסריט אך התסריט הנו כללי, וכעת שיש צורך לפרוט אותו לחלקים קטנים לשם ביצוע -מה שנקרא יעדי ביניים, קיים קושי ביכולת לפרק את השלם לחלקיו.

מה ניתן לעשות?

מודעות- כדי שנוכל לזכור להזכר עלינו ראשית להיות מודעים לקושי שלנו, להודות בו ולהבין מה מתוך שלושת השלבים יכול להיות השלב שגורם לקושי שלנו.  יכול להוות את הקושי שלנו.

אסטרטגיות וטכנולוגיות סיוע- ברגע שנדע לזהות את הגורם לקושי, יש אפשרות להשתמש בטכנולוגיות סיוע ובאסטרטגיות היזכרות. יומנים אלקטרוניים, יומן משימות ועוד.

את הפוסטים הבאים אקדיש לאסטרטגיות וטכנולוגיות סיוע.