כל מה שרצית לדעת על אבחון ולא העזת לשאול. חלק ב
אבחונים
חלק ב': מה ההבדל בין אבחון קשב לבין אבחון דידקטי, או פסיכו-דידקטי?
- מהו אבחון קשב?
- מאיזה גיל אפשר לאבחן הפרעת קשב?
- מהו אבחון דידקטי?
- מאיזה גיל אפשר לערוך אבחון דידקטי?
- מה ההבדל בין אבחון קשב לבין אבחון דידקטי או פסיכו-דידקטי?
בפרק הקודם כל מה שרצית לדעת על אבחון ולא העזת לשאול. חלק א דנתי על המשמעות של האבחון ומה השאלות שיש לשאול, לפני שעורכים אבחון. בפרק זה אדון בסוגי האבחונים הנפוצים,שנערכים לצורך מתן התאמות ללמידה.
בפרק זה אערוך הבחנה בין סוגי האבחונים הנפוצים
אבחון קשב |
אבחון דידקטי |
אבחון פסיכו-דידקטי |
אבחון מת"ל-מבדק תפקודי למידה |
|
מטרת האבחון |
בחינת תפקודי הקשב לצורך הבנה של תפקוד יומיומי ותפקודי למידה: מה נבדק? מוסחות (היענות לגירויים), אימפולסיביות+ היפראקטיביות.נבדקת מצוקה תפקודית (עד כמה ובאיזו מידה קיימים קשיים בתפקודי הקשב) נבדקת גם היסטוריה לימודית בהקשר לקשיי קשב.שימו לב:אבחון T.O.V.A ואבחון MOXO הנם אבחונים ממוחשבים. באם הם עומדים בפני עצמם- בהם אינם אבחונים המאפשרים לבדוק הפרעת קשבאבחונים אלה יהיה תקפים בתנאי שהפסיכיאטר או הנוירולוג בקש/ו שתערכו אותם (בד"כ במכון נפרד) והתחייבו להסביר את תוצאותיהם, זאת בנוסף לאבחון שהם ערכו, (וללא קשר לאבחונים אלו ).מדוע חשוב לערוך אבחון קשב? אבחנה מבדלת בין הפרעת קשב לאבחנות אחרות מודעות בחינת אופציה לטיפול תרופתי |
בחינת תפקודי למידה, כגון: קריאה, הבנה, זיכרון, יכולת שפתית, כתיב ןכתיבה, מהירות עיבוד מידע מילולי וחזותי , התארגנות ועוד.
מדוע ומתי כדאי לערוך אבחון דידקטי? לצורך התאמות בדרכי למידה ובדרכי היבחנות |
תפקודי למידה כפי שרשומים באבחון הדידקטי + מבחן IQ בסיסי (מבחן אינטליגנציה)
מדוע ומתי כדאי לערוך אבחון פסיכו-דידקטי? לצורך התאמות בדרכי למידה ובדרכי היבחנות, בעיקר עבור מתבגרים (חטיבה ותיכון) |
שפה (קריאה וכתיבה), תפקודים כמותיים, זיכרון, תפיסה ומהירות עיבוד כללית. בנוסף יש שאלון שמאתר קשיים בתפקודי קשב (אך לא מאבחן הפרעת קשב)
מדוע ומתי כדאי לערוך אבחון מת"ל? לצורך התאמות בדרכי למידה ובדרכי היבחנות באקדמיה ובפסיכומטרי |
מי המאבחנים המוסמכים לכך? |
אבחון קשב הנו אבחון רפואי (בכפוף לחוזר מנכ"ל של משרד הבריאות): פסיכיאטר מומחה שהוכשר לכךנוירולוג שהוכשר לכךלעיתים רחוקות: רופא התפתחותי שהוכשר לכך במיוחד. |
מאבחן דידקטי (אבחון למידה)
תואר שני בלקויות למידה עם התמחות באבחון
מאבחנים ותיקים -בעלי רישיון אבחון (שהיה מקובל לתת בעבר לאחר הכשרה מתאימה). |
אבחון פסיכולוגי+ אבחון למידה
פסיכולוג חינוכי (שהוכשר לערוך מבחן IQ) + מאבחן דידקטי
יש פסיכולוגים חינוכיים שקבלו (בעבר) רישיון לערוך אבחון דידקטי ולכן הם גם בעלי הכשרה לערוך את שני סוגי האבחונים.
|
תואר שני בלקויות למידה עם התמחות באבחון ובהעברת אבחון מת"ל.
המבחן נערך במוסדות אקדמיים מסוימים בלבד שקבלו אישור לכך. אין אפשרות ללכת לאבחון מת"ל פרטי. המחיר הנו אחיד בכל המכונים.
|
מאיזה גיל ניתן לאבחן? |
החל מגיל 4 (בגיל 4-5 מאבחנים ילדים שנראית מצוקה תפקודית בעוצמה גבוהה) |
רצוי ונהגו לשלוח לאבחון החל מהמחצית השניה של כיתה ב' (יש להמתין לגיל זה כדי לתת מקום לילד להסתגל למסגרת בית הספר ולקלוט את הקריאה והכתיבה בקצב שלו) |
אבחון פסיכו-דידקטי יערך בד"כ לילדים בוגרים יותר. החל מכיתה ג' ואילך.
אבחון פסיכולוגי בלבד (ללא דידקטי) ניתן לערוך מהגיל הרך. |
מגיל כניסה למוסד אקדמי-הגיל המוקדם ביותר הנו גיל 16. כיום מבחן מת"ל הנו האבחון התקף היחיד שמוכר לצורך התאמות במוסדות אקדמיים. |
עד איזה גיל ניתן לאבחן? |
אין הגבלה לגיל. כל גיל , גם הגיל המבוגר ניתן ורצוי לאבחן אם מרגישים צורך בכך. | אין הגבלה לגיל. כל גיל בו יש צורך לבדוק תפקודי למידה (בד"כ לקראת התאמות למסגרת לימודית כלשהי) | אין הגבלה לגיל. כל גיל בו יש צורך לבדוק תפקודי למידה (בד"כ לקראת התאמות למסגרת לימודית כלשהי) | בד"כ עד גיל 30. |
אופן האבחון
|
האבחון כולל:
א . ראיון פתיחה וסיום. ב . מתן שאלונים למורים ולהורים (שאלוני קונרס). ויבקש להחזיר לו לצורך ניתוח. ג . אצל מבוגרים יבקש לתת שאלון למשהו קרוב : בן/בת זוג או הורים. |
כלים אבחוניים שונים. מבדקים שונים שיינתנו ע"י המאבחנ/ת לאורך הפגישות. | כלים אבחוניים שונים: פסיכולוגיים ודידקטיים. ינתנו לאורך המפגש עם המאבחנים. | אבחון ממוחשב בלבד. לאורך האבחון המאבחן מתבונן בנבדק ובתגובות שלו. |
מה משך זמן האבחון? |
מינימום 45 דקות (לא רצוי כלל להסתפק בזמן זה) בד"כ 3 מפגשים (זה הזמן הרצוי) |
בין 2-3 מפגשים : כשלוש שעות, כל מפגש, כולל מפגש קבלת התוצאות והסברן. | כשלושה מפגשים-כאשר כל מפגש אורך 3-4 שעות, כולל מפגש קבלת התוצאות והסברן. | מספר שעות- לעיתים נערך בשני מפגשים (של כשעתיים כל מפגש) + מפגש אחד למתן התוצאות והסברן. |
המלצות |
-לשים לב שתקבלו את התוצאות בזמן סביר
-לא לוותר על הסבר על תוצאות האבחון -רצוי להקליט את המפגש של ההסבר ולחזור ולהקשיב לו שוב. בזמן מפגש ההסבר לאבחון, קיימת הצפה רגשית שמונעת לעיתים קרובות להקשיב ולהבין את הנאמר. -לשאול את המאבחן מה נקודות החוזק . לא פחות חשוב מהקשיים שיעלו. -עבור ביה"ס: אם יש מידע רגיש אישי שהמאבחן רושם בתחילת האבחון, שאינכם מעוניינים שיגיע לידי ביה"ס, בקשו מהמאבחן לא לציין אותו באבחון. |
חשוב: אינני מאבחנת אך מומחית בקריאה והבנה של אבחונים ומתן התאמות טכנולוגיות ללמידה, על סמך ובעקבות אבחון שנערך.