יצירת יומן אינטראקטיבי באמצעות פלטפורמת Genially

מאת רותם פינקו

השימוש בפלטפורמה Genially מאפשרת ליצור יומן אינטראקטיבי מותאם לכל מטרה.

שלום שמי רותם פינקו. בפוסט זה אשמח להציג בפניכם יומן אינטראקטיבי שנוצר במהלך תקופת הקורונה על ידי. המטרה של הפוסט היא להציע להשתמש בכלי זה כדי ליצור יומנים אינטראקטיביים, עם מגוון של תכנים מותאמים ואקטואליים שמוטמעים בו. את היומן יצרתי במהלך עבודת גמר שערכתי בתחום פיתוח תפקודים ניהוליים של תכנון ובקרה אצל ילדים עם אוטיזם, באמצעות יומן אינטראקטיבי, בתכנית לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך בסמינר הקיבוצים בהנחיית ד"ר בטי שרייבר.

היומן האינטראקטיבי פותח בבית ספר על- יסודי לתלמידים על הספקטרום האוטיסטי בגילאי 16-21 (ASD). מטרתו היא הנגשה קוגנטיבית של אירועים ופעילויות במרחב טכנולוגי נגיש לצורך פיתוח וקידום תפקודים ניהוליים של מתבגרים עם ASD. היומן פותח באמצעות הפלטפורמה Genially בתקופת הקורונה שזימנה עבור כולנו מציאות משתנה ולא וודאית. מאז ועד היום, היומן משמש את התלמידים בשגרת היום כיומן נגיש ומתעדכן שמציג אירועים אקטואליים במדינה ובחברה, אירועים בית ספריים ואירועים אישיים.

היומן האינטראקטיבי מציג לתלמידים כלים ועולמות תוכן בנושאי היום אשר מוצגים בפריסה על גבי לוח שנתי, לוח חודשי, לוח שבועי ויומי ומתעדכנים באופן מתמיד בהתאמה. למעשה, היומן מאפשר לתלמידים לראות אירוע או פעילות באופן מונגש, על-ידי תקשורת תומכת וחלופית, כחלק מפריסה של תקופה לבחירתו(לוח שנתי, לוח חודשי, לוח שבועי ולוח יומי). לאחר שהתלמידים רואים באופן ממשי את מועד התרחשות האירוע או הפעילות, ביכולתם ללמוד תוכן רלוונטי, להבין את מהלך האירוע או הפעילות וללמוד כיצד ניתן להיערך אליהם ובמהלכם.

התוכן שנוצר הינו תוכן מקורי ומונגש שכולל: סיפורים חברתיים אודות סיטואציות או שינויים, כרטיסי ניווט להתארגנות לקראת אירוע, הבנייה של אירוע לרצף הפעולות, לוחות תקשורת להבעה בהתאמה למצב, פעילויות העשרה ומשחקים, כלים לרגיעה ועוד. התוכן נבנה באמצעות יישומים שונים: TouchChat, Storyboard, wordwall, Canva, Voki, Zappar, IssieSign, Google Docs, Sensory Timers, Google slide, Tiny Tap, בין חברים- מט"ח ועוד.

קישור ליומן האינטראקטיבי

עבודת הגמר

המחקר שהתקיים הינו מחקר פעולה שיתופי פרקטי והוא עסק במשמעות היומן עבור מתבגרים עם אוטיזם כמסייע בפיתוח ובקידום תפקודים ניהוליים בדגש על גמישות מחשבתית, ניהול זמן, זיכרון של עתיד ותכנון. לצורך המחקר והפיתוח שותפו שני צוותים: א. צוות אנשי ההוראה, מורות שהטמיעו את הכלי בכיתות והיו שותפות לצרכים שעלו; ב. צוות הפיתוח, צוות ניהולי שהוביל בהנחיית רותם את התהליך.

ממצאי המחקר הצביעו על יעילות השימוש ביומן עבור מתבגרים עם אוטיזם בפיתוח ובקידום תפקודים ניהוליים. בזכות זמינותו, התכנים המותאמים ונגישותו היחסית, היומן עשוי להוות כלי תומך ומלווה עבורם במצבים יומיומיים אישיים וחברתיים-אקטואליים להתנהלות בגמישות מחשבתית, במיומנויות ניהול זמן, זיכרון של עתיד, תכנון וויסות רגשי. השימוש ביומן כמוקד לראיית העתיד, התנהלות בזמנים, תכנון והבנת המציאות כשם שהיא תוך קבלת כלים להתמודדות, משמעותית הן עבור התנהלות יומיומית תקינה, מותאמת ועצמאית ככל הניתן והן עבור הפחתת מתח, חרדות ולחצים. מכאן, היומן חובק בתוכו הזדמנויות לחוות חיים מלאים גם כאינדיווידואל וגם כאדם שהוא חלק מהחברה, מהאירועים האקטואליים שקורים בעולם ובמדינה שלנו.

בנוסף, המחקר מצביע על חשיבות צוות מפתח לשם הטמעת חדשנות טכנולוגית יעילה, מותאמת ונגישה לתלמידים עם אוטיזם. חשיבות צוות הפיתוח נמנית גם על-מנת לדון בפורום מקצועי אודות הסוגיות שעולות כל העת בדבר הנגשת היומן, המידע והתוכן לתלמיד בכל מסגרות חייו.

חשוב לציין כי, אוטיזם מובע על ספקטרום נרחב עם ביטויים שונים ולכן בפיתוח יומן שכזה חשוב לבחון באופן רציף את השגת מטרותיו ביחס לצורכי התלמידים בשטח ולהתאימו למאפייניו הייחודים של התלמיד.

רותם פינקו

מומחית תחום Asd במתי״א יבנה

מדריכה צוותים בבית ספר כוללני ובבתי ספר שמשלבים תלמידים על הרצף האוטיסטי

054-5545730
[email protected]