יחידת הוראה המשלבת רובוטים מסוג DASH לשיפור תפקודים ניהוליים
(באמצעות למידת התמצאות במרחב)
לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

כותבת העבודה ותכנית ההוראה המצורפת:
ורד ברזילאי

העבודה נכתבה במסגרת סדנת גמר "קידום תפקודים ניהוליים באמצעות טכנולוגיות סיוע" בהנחיית ד"ר בטי שרייבר
בתכנית לתואר שני טכנולוגיה בחינוך, בסמינר הקיבוצים. נתיב חינוך מיוחד.

לחצו כאן לקישור ליחידת ההוראה השלמה

מטרת העבודה הינה לקשר בין שימוש ברובוטים חינוכיים לבין שיפור תפקודים ניהוליים בקרב ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, ולהרחיב את הידע על ילדים עם מוגבלות שכלית בהקשר של תפקודים ניהולים. פיתוח ושיפור היכולות הניהוליות יתבצע תוך כדי למידת תחום התוכן של "התמצאות במרחב". תחום זה משלב אימון על יכולת תכנון, זיכרון עבודה וויסת רגשות ודחפים.

בעבודה עם הרובוטים יתאפשר לתלמידים אימון על יכולת תכנון  – רצף צעדים – התנועה של הרובוט, זיכרון עבודה שיתבטא ביכולת מילוי הוראות,  מסלול הליכה ורצף צעדים שיתוכנתו עבור הפעלת הרובוט ובנוסף, התלמידים יתנסו ביכולת לווסת רגשות ולמתן דחפים כאשר הרובוט לא "יבצע" את הפקודות המתוכנתות.

במסגרת עבודת הגמר פותה יחידת הוראה בנושא "התמצאות במרחב" לתלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. ביחידה 6 שיעורים הכוללים לימוד ותרגול של צדדיות ביחס לגוף מושגי יסוד "קדימה" "אחורה" "ימין" "שמאל".

התוכנית משלבת סביבה טכנולוגית חדשנית המותאמת ליכולות התלמידים, המעודדת ומקדמת למידה וסקרנות, סביבה בה יהנו התלמידים לפעול ותגבר המוטיבציה ללמידה. התכנית משלבת אמצעים טכנולוגיים: אייפדים ורובוטים. ממחקרים עולה כי מטרת הטכנולוגיה היא לתמוך ולהעצים את הפעולות החינוכיות המתרחשות בכיתה (Lee, Morrone, & Siering, 2017). זאת ועוד, מחקרים מראים כי מרחבי למידה, המבוססים בעיקרם על טכנולוגיות חדשניות, יוצרים השפעה חיובית על הלומדים ובעיקר משפרים רגשות של הנעה עצמית ומחויבות לתהליך הלמידה (Baepler & Walker, 2014).

התכנית מותאמת לתלמידים צעירים בגיל בית הספר שכן הסקרנות כמו גם הדמיון נמצאים בשיאם בגילאם אלו. ילדים צעירים מתמודדים באינטואיטיביות מול רובוטים. הם מסוגלים לייצר הסבר להתנהגות הרובוטים, לתמלל את ההפעלה של הרובוטים ולחקור את הסביבה הרובוטית ללא חשש. המשחק ברובוטים הוא בסיס רחב להפעלת חשיבה מורכבת, התנסות בבנייה ופתרון בעיות, גם לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.

במהלך ההתנסות שלי בכיתה למדתי כיצד מתייחסים ילדים עם מוגבלות שכלית לרובוטים. הרובוט לעיתים עבורם כמו חבר ולעיתים הוא ייצור דומם שהם בוחרים לא מתייחסים אליו. כל העת נשאלת על ידי הילדים השאלה "מה עוד הוא יכול לעשות הרובוט?" הרגשתי כי כל הזמן יש רצון, מוטיבציה וסקרנות להכיר את הרובוט. אפילו בהפסקות כשהילדים ראו אותי הם שאלו "איפה טום?" למדתי מכך כי הוא דמות משמעותית עבורם.

נקודה שעלתה אצלי היא כי יש צורך לבחון ולבנות מערך הערכה המותאם לתכנים הנלמדים עם הרובוט בהקשר לתפקודים ניהוליים אשר יש להתמיד ולבחון את המדדים לאורך תקופה של שנה או אפילו יותר כדי להציג תמונה מהימנה.

לסיכום, למדתי כי הטכנולוגיה מביאה לשינויים משמעותיים בתהליכי הלמידה, אך שינויים אלה אינם מייצרים כקסם עולם חדש, אלא מתרחשים בקצב איטי ותלויים בהקשר שבו הם מיושמים. השפעת הטכנולוגייה תלויה במידה רבה מאוד בהקשר של יישומה, באופן שבו נעשה בה שימוש, במוטיבציה ובתפיסות הפדגוגיות של המשתמשים בה. למדתי הרבה מתוך ההתנסות. לא רק תוכן אלא גם איך לבחון, לחקור ולהסתכל על הדברים, ובין השאר לפעמים להטיל בהם ספק. על מנת להפעיל את הרובוט שיעשה בדיוק מה שההוראה אומרת, התלמידים צריכים "אוריינות דיגיטלית" הכוללת מיומנויות, ידע ותהליכי חשיבה המיועדים ליצירת תקשורת, ללמידה ולעבודה במרחב הדיגיטלי כל אלו לא מתאפשרים ללא התפקודים הניהוליים.

התמונה נלקחה מאתר https://gethacking.com/products/wonder-workshop-dash-dot-robot-pack

רשימה ביבליוגרפית להרחבה ולהעשרה:

ערוץ היוטיוב של חברת Wonder Workshop   שבו ניתן לצפות במגוון רחב של פעילויות אותן ניתן לעשות עם הרובוט. https://www.youtube.com/channel/UCZgluWgYIZ5k5EVHNUziTeQ/featured

ד"ר סיגל עדן "ילדים בארגז החול הדיגיטלי" רובוטים והתמצאות במרחב:

https://www.youtube.com/watch?v=T5DW92_yCqw&feature=youtu.be

השראה לכתיבת העבודה, קבלתי במהלך התואר מהפרסונות הבאות:

סיור בבית ספר אלסלאם בסכנין,  במסגרת סמינריון חוגי של התכנית.

קורס רובוטים בשרות תלמידים עם צרכים מיוחדים של ד"ר ויצמן איילת

בסדנא שנערכה על ידי מר יוסי הלוי

הרצאתו של בוגר התכנית יניב גייגר -אשר עובד עם תלמידים אוכלוסיית תלמידים עם מוגבלות השכלית, במהלכם נחשפתי לאפשרויות המגוונות של שימושים בטכנולוגיית הרובוטים.

חשיפה זו העלתה בי את הרצון לשלב טכנולוגייה זו במהלך ההוראה בבית הספר בו אני מלמדת ולפתח תכנית לאחר חקר מעמיק של התחום בספרות המקצועית.