בפוסט זה אתייחס למונח שנקרא בישראלית 🙂 " הפרעת קשב ו…ריכוז"

המטרה היא להבין את מאפייני המונח ADHD ומדוע התוספת של המילה "ריכוז" למונח, אינה מדויקת כלל.

המונח נקרא: הפרעת קשב, או הפרעת קשב והיפראקטיביות.

שנים רבות אני מקדמת ומלמדת בקורסים ובהרצאות שלי את המודעות למאפיינים של הפרעת קשב.

המונח הוא "הפרעת קשב" וניתן גם לומר גם "הפרעת קשב והיפראקטיביות". אלו הם המונחים המדויקים בעברית, שכן הם נלקחים מתוך המונח ADHD- Attention Deficit Hyperactive Disorder , תרגום המונח הוא הפרעה בחסך של קשב עם היפראקטיביות.

שאלה נפוצה ראשונה שעולה מדוע החליטו על מונח "מטריה" ADHD וכוללים בו גם ילדים ללא היפראקטיביות?

בעבר היה נפוץ גם המונח "הפרעת קשב " ADD  – Attention Deficit Disorder. אם כך, מדוע "מונח המטריה" ADHD מכניס (ולא בסוגריים) את המונח היפראקטיביות?

המונח ADHD מוגדר כך בספר הפסיכיאטריות  DSM-5 ולמציאותו של ה H במונח, יש מספר הסברים:
א. יש ילדים, ובעיקר ילדות, שההיפראקטיביות שלהם לא מאופיינים בתנועתיות יתר, כפי שנהוג לחשוב. המאפיינים השונים של ההיפראקטיביות אינם מוכרים בדרך כלל ולכן ניתן לחשוב בטעות, שהם לא מאופיינים בהיפראקטיביות. מוזמנים לקרא על כך בפוסט "מהי היפראקטיביות של בנות והאם היא שונה מאלו של הבנים?"

ב. היפראקטיביות יכולה להופיע במהלך תקופות שונות של החיים ולהיעדר בתקופות אחרות. בעבר נטו לחשוב (בטעות) שהפרעת הקשב "נרגעת" אצל חלק מהילדים החל מבר-המצווה 🙂 . הטעות הנפוצה נובעת מכך שהסימפטומים של ההיפראקטיביות משתנים עם הגיל: לדוגמה ילד.ה שטפס על עצים והתאפיין בתזוזתיות מוטורית, ההיפראקטיביות תוכל להיות מאופיינת בגיל ההתבגרות בצורך לנסוע על אופנוע שטח, אופני הרים downhill וכל ספורט מוטורי שממריץ את האדרנלין. אצל בנות זה יכול להופיע גם כפעילות ספורט אינטנסיבית. גם הפרעות אכילה יכולות להיות סימפטום של היפראקטיביות (הצורך להתעסק עם אוכל ביד/בפה).

טעות נפוצה בישראל: לומר "הפרעת קשב וריכוז"

ריכוז-היא היכולת למקד את הקשב בגירוי שנבחר (קשב סלקטיבי), לאורך זמן. לכאורה, אנו עדים לכך שאנשים עם הפרעת קשב (מילדים ועד מבוגרים) מתקשים להתמקד בדבר אחד לאורך זמן. אולם, יש בזה טעות והטעיה. כל אחת ואחד שמכיר אנשים עם הפרעת קשב יכולים לראות שיש להם כושר ריכוז (אפילו יוצא דופן) בפעילויות ותכנים שמעניינים אותם. לדוגמה: משחק מחשב, אפלקיציה כזאת או אחרת, התעניינות בנושאים מסוימים ואז גם יקראו עליהם ועוד.

בפוסט שלי "אם היית רוצה היית יכול" אני מסבירה מדוע ילדים (גם מבוגרים) עם הפרעת קשב יכולים להקדיש משאבי אנרגיה וקשב בפעילויות שמעניינות אותם. מתוך כך, אנו נוכחים לכך שיש לאנשים עם הפרעת קשב כושר ריכוז ומתוך כך המונח ריכוז הוא לא חסך המאפיין הפרעת קשב לאורך היום או החיים. מתוך כך לא נקרא למונח "הפרעת קשב וריכוז" אלא רק "הפרעת קשב", או הפרעת קשב עם היפראקטיביות".

למונח הפרעת קשב יש תוספות (קומורבידיות) מגוונות שניתן לכלול כחלק מהמאפיינים, אולם ריכוז הוא הפחות מדויק מכולם. בעבודת הדוקטורט שלי עסקתי בכל הקשור לתפקודים ניהוליים וללקויות למידה כמאפייני פרופילים שונים היכולים להיות משולבים במאפייני הפרעת הקשב. התחום הוא מורכב ומרתק. מוזמנים להאזין לפודקאסט בו אני מתראיינת בנושא תפקודים ניהוליים: "המוח הניהולי".

אסיים עם ה"אני מאמין" שלי: הפרעת קשב יכולה להפוך ל"השראת קשב" אם נדע לראות את מגון הכישורים ש"ההפרעה" מפתחת כפיצוי מעבר להתנהגות החיצונית של ההפרעה. ניתן לצפות בראיון שערכתי עם פרופ' ברק דיין שמספר על השראת הקשב שלו.

מצרפת סרטון הסברה שמיועד למקומות תעסוקה : "דרוש עובד עם הפרעת קשב"