אפליקציה לשירות "הפוטנציאל"

ד"ר בטי שרייבר
ראש התוכנית לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך במכללת סמינר הקיבוצים.
מרצה וחוקרת בתחום יישומים טכנולוגיים ללומדים עם הפרעות בקשב ובלמידה

יותר מעשרה אחוזים מתלמידי ישראל מאובחנים עם הפרעת קשב ולקויות למידה. שנת הלימודים נפתחה במועדה לשמחת כולם, אבל האתגרים של התלמידים האלה רק מתחילים. היום יש שלל כלים טכנולוגיים שיכולים –לאפשר לתלמידים אלו נגישות ללמידה – וכך גם על המורים וההורים שלהם. שווה להכיר.

אורי מאובחן עם מנת משכל גבוהה ביותר, לומד במסגרת של מחוננים, מתכנת בשעות הפנאי, פעיל בתנועת נוער ומצטיין במתמטיקה. אבל אורי לא יכול להעתיק מהלוח, לכתוב תשובות או לערוך מבחנים. אורי מאובחן עם לקות בכתיבה (דיסגרפיה) על בסיס מוטורי. כתב היד שלו בלתי קריא, לא עבורו ולא עבור האחרים ובנוסף הוא נזקק להשקיע מאמץ רב על מנת לכתוב. כל שורה שהוא כותב משולה עבורו, מבחינת המאמץ, לריצת מרתון.

זוכרים את הסרט "דלתות מסתובבות"?  כמו בסרט גם כאן נוכל לדמיין 2 מצבים:

דלת אחת מובילה לכיתה המסורתית. כך  אורי נכנס לכיתה בבוקר ויודע מראש שאין לו אפשרות להיות מעורב ביום הלמידה – הוא לא מספיק להעתיק מהלוח למחברת, הוא לא מסוגל להגיש עבודות רבות מלל והוא לא יכול להביא את הידע שלו לידי ביטוי, לא ביומיום ולא בבחינות.

הדלת השניה מובילה את אורי לבית ספר המותאם למאה ה 21. בכיתה מחכה לו מחשב נייד, או אייפד בשילוב אפליקציות. אורי יכול להשתמש במחברת דיגיטלית – באמצעותה הוא יכול גם לצלם את הלוח במקום להעתיק למחברת ולהטמיע את הצילום במקום המתאים במחברת הדיגיטלית, הוא גם יכול להקליד במקום לכתוב בעט, ובמידה ואינו להקליד מהר (בגלל מגבלות מוטוריות), הוא יכול להשתמש ב"הקלדה קולית", כלומר הוא מדבר והמחשב מתרגם את הדברים לכתב.

אורי יכול גם להביע את הידע שלו בדרכים מגוונות באמצעות יצירת ספר דיגיטלי בו הוא יכול לאייר, ולשלב תמונות או להוסיף קטעי וידאו שצילם. עולם שלם של הבעה, שאת התוצר שלו הוא שולח כקישור למורה.

לצורך הקראה הטכנולוגיה המומלצת: מחברת דיגיטלית, כגון One Note של מיקרוסופט אופיס 365. המחברת מאפשרת לארגן את המידע כמו במחברות באוגדן – ניתן לתת צבע לכל מחברת וכמובן שמות ותאריכים, וכמו כן מאפשרת גם הקלדה קולית, הקלטה, והטמעה של תמונות, איורים ווידאו. ניתן גם להשתמש במחברת גוגל דוקס Google Docs  של גוגל. ההחלטה באיזו מהם להשתמש תהיה תלויה בבית הספר. יש בתי ספר שעובדים עם ממשק גוגל – Google Classroom  ויש שמשתמשים בממשק של מיקרוסופט Office 365. תוכלו לצפות בסרטון הדרכה בלחיצה על קישור זה.

פגשתי גם את עדי, ילדה בת 12 עם לקות בקריאה (דיסלקציה). המחברות של עדי מלאות ציורים, ולאו דוקא מילים. הציורים שלה מעידים על כשרון אמנותי ויכולת חזותית גבוהה במיוחד. היא גם ספורטאית מצטיינת בתחום האתלטיקה. אולם הזרקור ששמים עליה הסובבים אותה – המורים והמשפחה,  מתמקד בקשיי הקריאה של עדי ולאו דוקא ביכולות הגבוהות שלה. עדי מתקשה להבין כיצד אחותה הקטנה כבר קוראת מהר עמודים שלמים ולה קשה לפענח אפילו פסקה. מי שמאובחנת עם דיסלקציה, תתקשה גם בכתיבה. אמנם כתב היד יהיה קריא אך מלא בשגיאות כתיב.

עד לפני זמן לא רב, לא היה ניתן להציע לעדי סיוע באמצעות טכנולוגיה. אולם בשנה האחרונה תוכנות ההקראה בעברית, שהיו יקרות מאוד בעבר, זמינות גם ללא תשלום ואיכות ההקראה שלהן יחסית גבוהה. מתוך כך עדי יכולה להשתמש בכיתה במחשב עם אזניות ולהאזין להקראה של קטעי הקריאה. בעוד שחבריה יכולים לקראת מהספרים והחוברות, עדי תזדקק לקבל את קטעי הקריאה, באופן דיגיטלי, על מנת לאפשר לה להשתמש בתוכנת ההקראה.

הקלדה קולית -הטכנולוגיה המומלצת: כיום ניתן להשתמש בהקלדה קולית בכל מסמך וורד, גוגל דוקס וגם כמובן במחברת דיגיטלית One Note של מיקרוסופט.   המחברת הדיגיטלית מאפשרת גם הקראה בעברית באמצעות תכנת הקראה איכותית. במקביל היא מאפשרת את כל החלופות לכתיבה שהוזכרו. יש לציין שאצל אנשים עם דיסלקציה, הקלדה לא תסייע בגלל ריבוי שגיאות הכתיב ולכן צריך להשתמש בהקלדה קולית או הקלטה. מצורף קישור לסרטון הסבר על הפעלת הקלדה קולית.

ליאור מאובחנת עם הפרעת קשב. היא סקרנית מאד וקולטת מידע רב מ"האויר", לדוגמה היא תוכל לספר לכם בפרטי פרטים על החלל, מערכת השמש ועל הלוויינים הסובבים אותנו. אך בכיתה ליאור תמיד מרגישה שהיא "הולכת לאיבוד", ובפרט כאשר צריך לעבור משיעור אחד לשני, היא מרגישה כמו בתוך קרוסלה. הכל מתנהל מסביבה והיא מרגישה חסרת שליטה.

על מנת להחזיר לליאור שליטה על סדר היום שלה, ניתן להציע לה להשתמש ביומן חזותי בטאבלט, זה יומן המותאם לילדים, שמאפשר להכניס את הלו"ז של כל יום ולעצב אותו עם תמונות, כך שיתאים לתחומי העניין של ליאור, לדוגמה עם תמונות הקשורות לחלל. חלק מאפליקציות אלו מאפשרות אף להוסיף ולמדוד זמנים.

הטכנולוגיה המומלצת: אפליקציות של יומן חזותי – visual Schedule . תוכלו לרשום את מילת חיפוש זו בחנויות האפליקציות ולמצא סוגי יומנים מסוג זה.
מצורף קישור לסרטון הדרכה ולהורדת האפליקציה.  לאחר הורדת האפלקציה אפשר להתחיל לערוך אותה בהתאם לשיעורים ובהתאמה לתחומי העניין של הילד.ה.

יש לדעת שבתקופתנו, קריאה, כתיבה, העתקה מהירה מהלוח או יכולת לשבת שעות ללא תזוזה – לא מגדירים יותר הצלחה. אנו זקוקים יותר מכל לאנשים עם ראיה אחרת ומקורית: בצבעים, בתמונות, בתנועה, במוסיקה, זיהוי של ניואנסים, את זה צריך לפתח אצל כל הילדים.

אם היינו נוסעים בזמן אחורה, לאורי, עדי וליאור ולעוד אלפי תלמידים כמותם, לא היה פתרון. אולם היום, הטכנולוגיה מתחברת ליכולות של הילדים ומאפשרת לעקוף את הקושי. עדי יכולה להבין קטע כתוב, אורי יכול לכתוב וליאור יכולה לדעת את סדר היום. במקום "יש לך פוטנציאל אבל", חפשו את האפליקציה למימוש הפוטנציאל, וודאו שהיא זמינה למי שזקוקים לה.