הפרעות קשב, מנהלים וארגונים, סטודנטים

מהי היפראקטיביות של בנות והאם היא שונה מאלו של הבנים?

מהי היפראקטיביות של בנות והאם היא שונה מאלו של הבנים? שנים רבות אני טוענת כי הספרות המקצועית הטוענת כי הפרעת קשב מצויה בעיקר אצל בנים, אינה משקפת את המציאות. לא שהספרות המקצועית מסלפת חלילה עובדות, אלא שאחוז הבנים שנשלחו/נשלחים לאבחון גדול פי 5 עד 9 מבנות שנשלחו לאבחון. סוף סוף מצאתי עדויות מחקריות לכך (1;2). מהספרות ניתן ללמוד היום כי בעוד שאחוז הבנות המאובחנות בגיל צעיר נמוך באופן משמעותי מבנים, בנות תאובחנה בגיל מאוחר יותר כך שבאקדמיה, קיים דמיון באחוז הבנים והבנות המאובחנים עם הפרעת קשב. הקדמה. מדוע הספרות מדווחת על אחוז גבוה של בנים מאובחנים, לעומת בנות? כי אצל בת, הסימפטומים של הפרעת קשב נראים שונים מהמקובל לחשוב וממה שידוע לרב האוכלוסייה קרי, הורים ואנשי מקצוע רבים. מתוך כך בנות לא ישלחו לאבחון. אצל בנות הפרעת קשב לא שווה הפרעת התנהגות או היפראקטיביות המתבטאת בפעילות מוטורית מוגברת, ולכן "ההפרעה" לא נראית עליהן, כפי שנראית אצל בנים. ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי, DSM-5 שעודכן (לאחר שנים רבות) ויצא לאור בשנת 2013 אף קבע שהפרעת התנהגות לא נמצאת יותר תחת הכותרת של הפרעת קשב (כפי שהוגדר בעבר) ולכן ההגדרה של הפרעת התנהגות נמצאת כיום כאבחנה נפרדת. מחקרים המעידים על הבדלים בין בנים לבנות בסימפטומים של הפרעת קשב. מחקר שנערכו לפני כ 20 שנה (3) קבעו כי בנות שמאובחנות עם הפרעת קשב סובלות מרמה אינלטקטואלית נמוכה מבנים!!! וגם אכן הסימפטומים של ההיפראקטיביות שלהן, נמוכים יותר "compared with ADHD boys, ADHD girls displayed greater intellectual impairment, lower levels of hyperactivity, and lower rates of other externalizing "behaviors. נכון, מחקרים אלו שקפו את המציאות של תקופה זו לפיה בנות כמעט ולא נשלחו לאבחון ואלו שכן, אכן סבלו מהפרעת קשב מורכבת ועם עוצמות גבוהות שמשתקפות כאילו רמתן האינטלקטואלית נמוכה יותר. חשוב לי להדגיש כי אכן קיים שוני בסמפטומים של הפרעת קשב בין בנים לבנות ומחקרי מוח מעודכנים מעידים על כך (4) , אולם דוקא בגלל השוני הזה, בנות נשלחות לאבחון באחוז משמעותי נמוך יותר, מאשר בנים. מהם הסימפטומים של הפרעת קשב אצל הבנות , בשונה מהבנים? בנות עם הפרעת קשב בד"כ לא יראו סימפטומים "קלאסיים" של הפרעת קשב הנראים לעין. רבות מהן אכן מאופיינות בהפרעת הקשב "השקטה"- זו שלא ניתן לראות: מוסחות רבה, שקיעה לתוך מחשבות טורדניות, קושי להתמקד בדבר אחד לאורך זמן, פיזור דעת ועוד. אולם, רבות מהן גם מאופיינות עם "היפראקטיביות" שלא ניתן לזהות כמו הפרעת קשב. בנות מאופיינות בהיפראקטיביות מסוג אחר. היפראקטיביות ידועה כפעילות יתר מוטורית. יחד עם זאת בשנים האחרונות ידועים סימפטומים נוספים של היפראקטיביות אשר בנות מאופיינות בהן, אולם הסביבה אינה יודעת לייחס זאת להפרעת קשב. א. דברנות. בנות תהינה מאופיינות יותר מבנים בפעילות של "דברנות יתר"- הפעילות המוטורית אצל בנות תתבטא, בין היתר, בנקודת החוזק שלהן שהיא התקשורת. אולם מדובר בתקשורת עם הפרעה: תקשורת של דברנות ללא הרף, העשויה לעייף את הסובבים ההורים, החברים, המורים, המרצים. ב. אכילה. נמצא כי בנות בוגרות עם הפרעת קשב מאובחנות פי 3.6 יותר מבנות ללא הפרעת קשב, בהפרעות אכילה (אנורקסיה או בולמיה) (5,6) . הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות: סיבה אחת הנה פיזיולוגית, נמצא כי הדופמין אחראי על היבטים של מוטיבציה לאכילה ועל הבחירה באכילה (5) ואילו הסיבה הנוספת להפרעות אכילה בקרב ADHD הוא הצורך בתזוזה, אשר יבוא לידי ביטוי בהליכה למקרר, פתיחת וסגירת הדלת וחיפוש אחר "נשנוש" . הצורך הזה לתזוזה דומה לצורך התזוזה של היפראקטיביות קלאסית אולם אצל הבנות היא תתבטא באופן שקט יותר ולא כל כך מורגש לעין, כמו הליכה למקרר. בגיל בוגר יותר הפרעת אכילה זו עשויה לקבל פנים נוספות של אנורקסיה או בולמיה. ג. ארגון מחשבתי וסדר. הפרעת קשב מתאפיינת בעומס מחשבתי וקושי בארגון מחשבתי. הבלאגן בראש יכול להתבטא בשני אופנים: חוסר סדר וארגון חיצוניים (חדר / שולחן / תיק מבולגן) או לחילופין צורך כפייתי בסדר OCD (Obsessive Compulsive Disorder). אצל בנות הן מההיבט התרבותי ש"בת צריכה להיות מסודרת" או מההיבט של אסתטיות, יפתחו יותר מבנים את ה"אסטרטגיה" של סדר כלפי חוץ, אשר יאפשר להם להתמודד טוב יותר עם הבלאגן בראש. הפרעות נלוות. חרדה-נמצא כי אצל בנות עם הפרעת קשב, רמת החרדה תהיה גבוהה יותר מאשר אצל בנים. פרפקציוניזם- מנסיוני רב השנים בעבודה עם סטודנטיות עם הפרעת קשב (ולא מתוך מחקרים) מצאתי כי בנות עם הפרעת קשב מאופיינות, לעיתים קרובות, בפרפקציוניזם. הצורך להצטיין בלימודים ולהגיש עבודות "מושלמות" נראה גבוה אצל בנות, יותר מאשר אצל בנים. צורך זה מביא אותן לשעות רבות של למידה הדורשות מהן מאמץ רב מאוד הבא לידי ביטוי בחרדה ולחץ רבים. לסיכום, אמנם סימפטומים רבים של הפרעת קשב המתוארים אצל בנות, יכולים בהחלט להיות חלק מהסימפטומים אצל בנים. אולם בעוד בנים נשלחים לאבחון קשב בגיל צעיר מתוך היותם נתפסים כהיפראקטיביים בעקבות התנהגות מוטורית קיצונית, בנות שברובן אינן מאופיינות בסימפטומים אלו, אינן נשלחות לאבחון. יש לתת את הדעת כי הסימפטומים המוכרים להורים ולאנשי המקצוע שבעטיים הם שולחים ילדים לאבחון קשב, יכולים להיות שונים. המודעות לסימפטומים של "היפראקטיביות של בנות" חשובה ביותר לצורך הבנה ואיתור קשיים של בנות על רקע מה שיכול להיות הפרעת קשב. ביבליוגרפיה 1. Skogli, E. W., Teicher, M. H., Andersen, P. N., Hovik, K. T., & Øie, M. (2013). ADHD in girls and boys–gender differences in co-existing symptoms and executive function measures. BMC psychiatry, 13(1), 298 2. Quinn, P. O., & Madhoo, M. (2014). A review of attention-deficit/hyperactivity disorder in women and girls: uncovering this hidden diagnosis. The primary care companion for CNS disorders, 16(3). 3. Gaub, M., & Carlson, C. L. (1997). Gender differences in ADHD: a meta-analysis and critical review. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(8), 1036-1045. 4. Dirlikov, B., Rosch, K. S., Crocetti, D., Denckla, M. B., Mahone, E. M., & Mostofsky, S. H. (2015). Distinct frontal lobe morphology in girls and boys with ADHD. Neuroimage: Clinical, 7, 222-229. 5. Bello, N. T., & Hajnal, A. (2010). Dopamine and binge eating behaviors. Pharmacology Biochemistry and behavior, 97(1), 25-33 6. Biederman, J., Ball, S. W., Monuteaux, M. C., Surman, C. B., Johnson, J. L., & Zeitlin, S. (2007). Are girls with ADHD at risk for eating disorders? Results from a controlled, five-year prospective study. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 28(4), 302-307.

מהי היפראקטיביות של בנות והאם היא שונה מאלו של הבנים? שנים רבות אני טוענת כי הספרות המקצועית הטוענת כי הפרעת קשב מצויה בעיקר אצל בנים, אינה משקפת את המציאות. לא שהספרות המקצועית מסלפת חלילה עובדות,קרא עוד

הפרעות קשב

מאמר אקדמי: תפקודים ניהוליים וגמישות מחשבתית כמתווכים לחרדת הורים וחרדת ילדות

אשה עם ידים על האזניים נראית מודאגת. לידה יושב ילד ומצייר.

הקשר בין תפקודים ניהוליים ומזג הפחד -מודל להבנת הסיכון לחרדת ילדות   תקציר מתורגם של המאמר : Affrunti, N. W., & Woodruff-Borden, J. (2015). The associations of executive function and temperament in a model ofקרא עוד

הפרעות קשב

שלום כיתה א'

ילדה מתוך תמונת האתר שלי

שלום כיתה א' – כיצד ניתן לאפשר לילד עם הפרעת קשב למסך רעשים בכיתה המונה לפחות 30 תלמידים? השבוע שוחחתי עם חברה שסיפרה לי בדאגה על כך שבנה המאובחן עם הפרעת קשב, מתחיל ללמוד בכיתה א'.קרא עוד