לירי והמסע ללמידה מותאמת

התאמות טכנולוגיות בשילוב AI לתלמידה עם הפרעות בקשב ובלמידה

בעידן הדיגיטלי – ובעידן הבינה המלאכותית – הגבולות של קריאה וכתיבה נפרצים מחדש. היום, לא חייבים להסתמך רק על הכלים המסורתיים. טכנולוגיה חכמה מאפשרת לכל לומד ולומדת "לקרוא" ו"לכתוב" בדרכים מותאמות, להבין טקסטים לעומק, ולהביע ידע ויצירתיות – גם כשקשיי קריאה וכתיבה עומדים בדרך.

למה זה חשוב?

לירי (שם בדוי), תלמידה עם הפרעת קשב וקשיי למידה, מתמודדת עם קריאה איטית, כתיבה משובשת וקושי בסיכום שיעורים. עם המעבר לחטיבה העליונה – האתגרים רק מתעצמים. כאן נכנסות לתמונה ההתאמות הטכנולוגיות: כלים שמאפשרים לה לעקוף את הקושי ולהתמקד בלמידה עצמה.

מה זה אומר בפועל?

במפגש התאמות טכנולוגיות אני נפגשת עם ההורה ועם הילד.ה, קוראת את האבחון ומתרגמת אותו לפתרונות טכנולוגיים מותאמים אישית. יישומים בשילוב בינה מלאכותית מעניקים ללירי גישה שווה ללמידה – בכיתה, בבית, ובכל מקום.

מציאות בישראל

נכון להיום, בישראל אין חקיקה המחייבת את מערכת החינוך להשתמש ביישומים טכנולוגיים תומכים. אבל יש משמעות רבה לשימוש בכלים אלו: הם מאפשרים עצמאות, ביטחון, ויכולת לקחת חלק פעיל בלמידה – מכל מכשיר, בכל זמן.

זהו רק חלק קטן מהמסמך שנבנה עבור לירי
המדגים כיצד טכנולוגיה ובינה מלאכותית יכולים לשנות מציאות חינוכית של ממש.

כישורים גבוהים ותחומי עניין

נהנתי לפגוש את לירי. בעקבות רקע של שהיה ממושכת בארה"ב לירי  מבינה ודוברת אנגלית, טוב יותר מאשר עברית. למעשה רמת האנגלית שלה נראית ברמת שפת אם.  

 קשיים שעולים:

השילוב של לקות למידה, הפרעת קשב, תפקודים ניהוליים, המעבר מארה"ב לישראל (מהשפה אנגלית לעברית)  מונעים מלירי לגשת לטקסטים, בעיקר כשמדובר בעברית. האנגלית נוחה לה יותר בכל ההיבטים: קריאה, שמיעה, דיבור וכתיבה. 

בנוסף לירי אינה יכולה להביע ולהפגין את הידע שלה בכתיבה בגלל כתיבה איטית המלווה בשגיאות כתיב. הקשיים המתוארים בתחומים לירי מונעים מלירי להביע את ידיעותיה באופן הקונבנציונלי, באמצעות כתיבה.

למרות כל זה פגשתי ילדה סקרנית, עם שמחת חיים המוכנה להתמודד עם הקשיים שלה.  

להלן ההמלצות להתאמות טכנולוגיות (המסמך המקורי מכיל רשימה של המלצות +סרטוני הדרכה ליישום)

הקדמה הטכנולוגית של השנים האחרונות מאפשרת להסתייע באמצעי סיוע טכנולוגיים ( Assistive Technology) אשר יאפשרו ללירי לעקוף את הקשיים אתם היא מתמודדת בתחום הקריאה, הכתיבה וקשיי הקשב. לירי חדורת מוטיבציה להצליח ולכן חשוב לאפשר לה להשתמש בכלים הנכונים לצורך רכישת חוויות הצלחה שיתאימו לרמה הקוגניטיבית שלה.

 כאשר הפעלנו את תוכנת ההקראה במהלך המפגש, נדהמנו לשמוע את בקשתה של לירי: "הפעילו את התוכנה במהירות גבוהה יותר".  לירי בקשה להפעיל את התוכנה במהירות משולשת מהמהירות הממוצעת. האם ואני הסתכלנו אחת על השניה. לירי, שלא קראה עד רגע זה טקסטים, הצליחה להאזין לטקסט במהירות גבוהה וגם להבין כמובן.
יכולת זאת נמצאת בפער עצום מחוסר היכולת לקרא באופן "רגיל" ,לכן יש לאפשר ללירי לקרא ולכתוב באמצעות יישומים טכנולוגיים מתקדמים : תוכנות הקראה והקלדה קולית.

ההמלצה הנוספת היא לאפשר ללירי להביע את עצמה באנגלית, כאשר זה אפשרי, כך היא תוכל להביע את הידע שלה, באופן מיטבי. במקרים שזה לא ניתן, לירי תוכל להשתמש בתרגום איכותי לעברית באמצעות טכנולוגית AI שתפורט בהמשך….

מעוניינים לדעת איך גם הילד.ה שלכם יכול.ה להצליח בלמידה בעזרת כלים טכנולוגיים ובינה מלאכותית?
אני מזמינה אתכן.ם לשיחת ייעוץ מותאמת אישית – כדי לבנות יחד את סל הכלים שיפתח את הדלת ללמידה עצמאית ומצליחה.
[email protected]

(11) Facebook

Instagram