הבדלים בתפקודים ניהוליים בין הפרעת קשב ולקויות למידה-מאמר אקדמי
הבדלים בתפקודים ניהוליים של תלמידים עם הפרעת קשב לעומת תלמידים עם לקות למידה
מקור המאמר:
El Wafa, H. E. A., Ghobashy, S. A. E. L., & Hamza, A. M. (2020). A comparative study of executive functions among children with attention deficit and hyperactivity disorder and those with learning disabilities. Middle East Current Psychiatry, 27(1). https://doi.org/10.1186/s43045-020-00071-8
בחרתי להנגיש לכם מאמר אקדמי מעניין מאוד באמצעות סרטון קצר שיצר NOTEBOOK LM על בסיס המאמר.
המחקר בחן את ההבדלים בין ילדים עם הפרעת קשב לבין ילדים עם לקויות למידה מבחינת תפקודים ניהוליים. במאמר השתתפו 340 ילדים : אלו המאובחנים עם הפרעת קשב ADHD (קיימת במאמר השוואה בין 3 הטיפוסים של ההפרעה), ילדים המאובחנים עם לקויות למידה, שילוב של הפרעת קשב עם לקות למידה וקבוצת ביקורת.
במחקר נבחנו חמישה תחומי תפקודים ניהוליים : ניהול זמן (Time management EF), ; ארגון עצמי ופתרון בעיות (Self-organization and Problem-Solving EF), ; איפוק עצמי (Self-Restraint EF) מוטיבציה עצמית ( (Self-Motivation EF; ויסות רגשי ץ(Emotional Regulation EF).
תפקודים אלו נבחנו באמצעות סולם Barkley Deficits In Executive Functioning Scale—Children and Adolescents (BDEFS-CA).
התוצאות הראו כי בשלוש קבוצות המחקר ADHD בלבד, ליקויי למידה (LD) בלבד, והקבוצה המשולבת- הייתה פגיעה משמעותית יותר בכל חמשת תחומי התפקודים הניהוליים בהשוואה לקבוצת הביקורת.
ההבדלים העיקריים שנמצאו בין הקבוצות:
- קבוצת ADHD בלבד (Group I): התפקוד הניהולי שנפגע בצורה הנפוצה ביותר היה עיכוב תגובה (Self-restraint/response-inhibition), אשר נמצא פגוע ב-93% מהילדים בקבוצה זו.
- קבוצת ליקויי למידה (LD) בלבד (Group II): התפקודים הניהוליים שנפגעו בצורה הנפוצה ביותר היו ניהול זמן וארגון עצמי ופתרון בעיות. פתרון בעיות (ארגון עצמי) היה התפקוד שנפגע בצורה המשמעותית ביותר בקבוצת ה-LD (בקרב 81% מהילדים) ואחריו ניהול זמן (81.3% מהילדים).
- ויסות רגשי נמצא פגוע באופן משמעותי בקרב ילדים עם ADHD וילדים בקבוצה המשולבת ADHD ו-LD, כאשר ב-73% מהילדים בכל אחת מהקבוצות הללו נמצאה פגיעה בתחום זה.
- מוטיבציה עצמית נמצאה פגועה באופן משמעותי בכל שלוש הקבוצות.
המחקר הדגיש את הצורך בהערכה מלאה של פרופיל התפקודים הניהוליים בילדים מאובחנים כדי להתאים תוכנית התערבות.
במאמר יש כמובן פירוט של כל התפקודים שנבדקו. ממליצה לקרא.