התמודדות עם אתגרי למידה אקדמיים באמצעות כלים ויזואליים ושמיעתיים  של NotebookLM

 אתחול (Initiation) למידה בקרב סטודנטים עם הפרעות בקשב ובלמידה

סטודנטים המתמודדים עם הפרעות קשב ולקויות למידה נתקלים לא פעם בקשיים בתפקודים ניהוליים (Executive Functions), וביניהם בולט במיוחד אתגר האתחול (Initiation). הכוונה להתחיל משימה ברגע שהחלטתי לעשות זאת. מי מכם שקורא את זה מוצא את זה פשוט? אם כך הפוסט הזה לא מיועד לכם

משימות אקדמיות מורכבות, כגון קריאת מאמרים ארוכים ועיוניים, במיוחד בשפה זרה, עלולות להיתפס כמחסום ללמידה ואף להימנעות מן המשימה. פוסט זה יציג כיצד השימוש בכלים הקוליים והוויזואליים של NotebookLM יכול לשמש כפתרון אסטרטגי להתמודדות עם קושי זה, באמצעות הנגשת המידע באופן רב-חושי.

הפתרון של NotebookLM

  1. סקירה קולית (Voice Summary): במקום להתחיל בקריאת המאמר במלואו, סטודנטים יכולים להאזין לסיכום קולי של עיקרי הדברים. האזנה מפעילה את הערוץ האודיטורי, מפחיתה את העומס הקוגניטיבי הכרוך במיקוד חזותי מתמשך ומאפשרת קליטת מידע ראשונית באופן נגיש יותר. שלב זה משמש כמעין "טעימה" שמפחיתה את החרדה ומעודדת את תהליך האתחול.
  2. מצגת וידאו (Video Presentation): בנוסף, NotebookLM מסוגל ליצור מצגת וידאו המסכמת את המאמר באופן ויזואלי. הצפייה במצגת מחזקת את הבנת הנושא על ידי הצגת הנתונים בצורה מסודרת ועם דגשים חזותיים. השילוב של טקסט, תמונות וגרפיקה הופך את המידע לקל יותר לעיכול, ובכך מקל על תהליך הארגון וההפנמה הראשוניים.

מעבר מהימנעות לחקירה פעילה

השילוב של סקירה קולית ומצגת וידאו מסייע להתגבר על חסם האתחול הראשוני. במקום להתחיל במשימה המאתגרת של קריאה יסודית, סטודנטים יכולים לקבל תמונה כללית ומהירה של המאמר. ברגע שההבנה הבסיסית מתקיימת, קל יותר לעבור לשלב הבא: חקירה מעמיקה. סטודנטים יכולים לשאול שאלות ספציפיות על המאמר, לבקש הבהרות על מונחים מורכבים או למצוא מידע רלוונטי לנושא עבודתם, ובכך להפוך את תהליך הלמידה מחוויה פסיבית (קריאה) לחוויה אקטיבית ומוכוונת (חקירה).

לסיכום, השימוש בכלים המשלבים אודיו ווידאו מהווה גישה חדשנית ומועילה לקידום האתחול והבנת הנקרא בקרב סטודנטים עם הפרעות קשב ולקויות למידה. כלים אלו אינם רק אמצעי עזר טכנולוגי, אלא מנגנון אסטרטגי המאפשר להתמודד עם קשיים ניהוליים, להפחית חרדה ולבסוף – להוביל למידה יעילה ומוצלחת.

https://youtube.com/shorts/st8ohRWnON4?si=MdXaHvyJw_g8d4Hk

קישורים נוספים:

אסטרטגיה יעילה לארגון המידע ולמיזוג מידע בכתיבה אקדמית. מאחר והסרטון נערך לפני מספר שנים, יש לשים לב כי הכללים לציטוט אקדמי השתנו ל APA 7 (ולא כפי שמוצג בסרטון APA 6).